Biseri kineskog Zen Budizma

Da li ste se ikad tako osećali u prisustvu samog sebe, prirode, neke stvari ili neke osobe? Ako jeste, znate da je to jedan predivan ples u praznini.


Ova zbirka obuhvata nekoliko najvažnjijih oblika izražavanja filozofske misli Kine iz perioda srednjeg veka, od kada je Budizam preko Bodidarme kročio na kinesko tle. Pored priča koje po obliku odgovaraju više zagonetkama ili čak pesmama pre nego li klasične priče, tu su afristični pasusi sa eksplicitnom duhovnom poukom jednog od patrijarha zena, a na kraju i jedna slikovita ilustrovana alegorija dobro znana u narodu. U ovim delima nestaje granica između poezije, filozofije, književnosti i didaktike, one su ovde prirodno stopljene u jedno. Ovde teološke dogme nema ni u tragovima, ovi su tekstovi više nalik zadacima. Međutim, ko ih reši, za šta je intuicija često bolja od uma, uvdeće lično šta je time dobio, a šta niko ne bi mogao da mu ispriča….

U posed ove zanimljive knjižice dospeo sam sasvim slučajno. Prijateljica, znajući da se interesujem za kulture Azije, poklonila mi je ovu zbirku koju sam sa oduševljenjem pročitao par puta do sada.

Broji ukupno šezdesetak strana i prepuna je prelepih misli koje nam kroz prostor i vreme približavaju misao dalekih predela i omogućavaju nam da proniknemo u svet totalno drugačiji od našeg, koji je vođen drugačijim moralnim načelima.

Knjige su zaista predivna stvar, dokaz da mi ljudi zaista znamo da praktikujemo magiju. Knjiga je magična upravo zbog ideja koje su prenete svakom koje čita, autor vam se obraća direktno unutar vaše glave. Na svojevrsan način, koji vorpuje prostor i vreme, imate mogućnost da podelite misli sa najvećim spisateljima čovečanstva, u ovom slučaju sa Zen Majstorima koji su živeli pre hiljadu godina. Zen je iskustvo i svako ga doživljava drugačije. U pitanju je ličan osećaj koji je toliko intiman da se može podeliti sa nekim samim ćutanjem. Da li ste se ikad tako osećali u prisustvu samog sebe, prirode, neke stvari ili neke osobe? Ako jeste, znate da je to jedan predivan ples u praznini. Nije u pitanju ravnodušnost ovde, jer je to vid krajnosti, to onda nije u skladu sa principom jedinstva, već je u pitanju umerenost svih stvari. Nešto slično listu koji plovi na površini. Kristalno jasno u svojoj kontradiktornosti.

“Smatraj pokretno nepokretnim, a nepokretno pokretnim, i nestaće oba ta stanja, i kretanja i mirovanje. Kad ovakve dvojnosti prestanu da postoje, ni sama jednost ne može da postoji. Ovoj konačnoj krajnosti ne odgovara nikakav zakon ni opis. Za sjedinjeni um koji je u saglasju sa Putem, prestaje svaka sebična namera. Nestaju sumnja i neodlučnost i postaje moguće življenje u istinskoj veri. Jednim udarcem bivamo oslobođeni od vezanosti, ništa se ne kači za nas, niti se mi držimo za bilo šta. Sve je prazno, jasno, samim sobom osvetljeno, bez korišćenja moći uma. Tada misao, osećanje, znanje i mašta nemaju više nikakvu vrednost.”

Izvor: Trablmejker.com

Advertisements