Zoran Živković – Most

Neki ga upoređuju sa Francom Kafkom, drugi govore da je on u samom spisateljskom vrhu. Uz njegovo ime stavljaju Pavića, Andrića, Kiša i ostale velikane srpske književnosti, ali stvarno nema razloga to raditi. Nikada neću razumeti tu potrebu.

Knjigu “Most” dobio sam od prijateljice sa rečima: „Pročitaj ovo, znam da će ti se svideti!“. Preporuku sam uzeo sa velikom dozom rezerve. Kao prvo, kad vidim izdanje Lagune meni je u glavi „knjige o kojima se SAMO priča“. Sa pravom sam skeptičan jer je srpska proza bila ugnjetavana mnogo godina, posebno ona kvalitetna koja je poklekla pred naletom “kiča i grunda”. Kao što ste već pretpostavili, i ovu knjigu je izdala Laguna. Na samoj knjizi u jednoj rečenici ređaju se reči hvale stranih recenzenata, pa rekoh da pronađem čoveka na internetu i malo više saznam o njemu pre nego što presudim, i zaista, na moje veliko izenenađenje (kažem iznenađenje, jer izbegavam domaću književnost u širokom luku) Zoran Živković ne samo što je plodonosan i dosta nagrađivan pisac, već se njegove knjige uveliko prevode i čitaju u belom svetu. Sad bi neko rekao „Eeee, budalo!“, ili nešto slično tome, ali ono što je bitno jeste da sam imao sreće da uopšte upoznam njegov rad. Naravno, nakon čitanja Mosta postao sam fan.

Zoran Živković piše fantastiku i eksperimentalnu prozu (malo nesrećni termini). “Most” je vrlo lep primer hiper teksta (moja definicija), tri odvojene priče, sa odvojenim likovima, odvojenim realnostima, na istom mestu u isto, a opet različito vreme, prepliću se i spajaju u jednoj zajedničkoj tački, uvijeni u sitne elemente, koji su naizgled nebitni. Pripovedanje je sažeto, vrlo tečno, bez nepotrebnih lutanja, jezgrovito i jasno. Živković vam zaista ne dopušta da odlutate iz njegovog sveta, već vas primorava da knjigu prosto proždirete i upijate sa požudom jer svaka strana nudi novi element, novi trenutak ili doživljaj. Simbolizam je zaista bitan, ali nije poenta juriti za tragovima, jer se iz vida gubi prava slika. Ovo je definitivno osveženje koje je trebalo domaćoj književnosti. Moderno, prepuno naboja i nadasve originalno.

Drago mi je što sam poslušao savet, drago mi je što sam upoznao još jednog sjajnog spisatelja. Nesumnjivo ću biti zaražen njegovom genijalnošću ili ludilom (tanka je linija), ali svakako će mi biti zanimljivo u procesu. Čitajte!!!

www.zoranzivkovic.com

 

